loading...
اخبار خودرو های داخلی
hsi بازدید : 36 سه شنبه 28 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

«تارا» محصول جدیدی از ایران‌خودرو است که رونمایی آن طی هفته گذشته به انجام رسید و اکنون اطلاعات بیشتری از این محصول در دسترس است.

تارا در دو نسخه دستی و اتوماتیک با سطح تجهیزات متفاوت به بازار عرضه می‌شود و همراه با شاهین سایپا، جدیدترین محصولات خودروسازان داخلی در ماه‌های آتی خواهند بود. در ادامه نگاهی کلی به «تارا» خواهیم داشت.

پیشرانه و قوای فنی

قسمت قوای فنی تارا یکی از پرحاشیه‌ترین بخش‌های این خودرو از زمان معرفی تاکنون بوده است. پیشرانه نصب شده در تارا موتور TU۵ پلاس است که نسخه بهینه‌سازی شده موتور TU۵ محسوب می‌شود. این پیشرانه ۱.۶ لیتری می‌تواند حداکثر ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که ارقامی خوب برای یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی محسوب می‌شوند. مهم‌ترین تغییرات در این پیشرانه، اضافه شدن سامانه زمان‌بندی متغیر مداوم سوپاپ‌ها (CVVT) و پمپ روغن با خروجی تطبیقی است.

گیربکس مورد استفاده در تارا نیز از نوع پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک است، هرچند ایران‌خودرو وعده داده که نسخه اتوماتیک این خودرو را با پیشرانه EF۷ توربوشارژر و گیربکس شش سرعته روانه بازار کند. بنابراین می‌توان گفت که نسخه اتوماتیک آن از نظر قوای محرکه شباهت فراوانی با دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک خواهد داشت.

با توجه به وزن خالص خودرو که رقمی بین ۱۱۵۰ تا ۱۱۹۰ کیلوگرم اعلام شده، انتظار داریم شتاب و کشش مناسبی از سوی تارا ارائه شود، به خصوص در نسخه دنده دستی که کنترل شتاب‌گیری آن در اختیار راننده قرار دارد.

تارا

ابعاد و طراحی

ظاهر ایران‌خودرو تارا در رندرهای اولیه و نسخه‌هایی که هنگام معرفی در سال ۱۳۹۸ رونمایی شدند، مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و بسیاری آن را خودرویی زیبا لقب دادند. با این حال هنگامی که نمونه‌های آزمایشی این خودرو در خیابان‌های تهران مشاهده شدند، انتقاداتی در حوزه طراحی و ساخت روانه ایران‌خودرو شد که طبق اعلام این شرکت خودروساز، مربوط به استفاده از چراغ‌های نهایی‌نشده به جای نمونه‌های اصلی به خاطر تسریع در ادامه کار پروژه بوده است. به نظر می‌رسد ایران‌خودرو به انتقادات واردشده نیز توجه کرده و نسخه‌هایی که طی هفته‌های اخیر رونمایی شده یا مشاهده شده‌اند، به لطف پیشرفت پروژه و نهایی شدن اجزای آن، ظاهر به مراتب بهتری دارند.

ابعاد و اندازه تارا به ترتیب عبارت است از ۴۵۰۵ میلیمتر طول، ۱۷۴۸ میلیمتر عرض و ۱۴۶۶ میلیمتر ارتفاع. فاصله بین دو محور تارا نیز ۲۶۵۲ میلیمتر عنوان شده است، از این رو می‌توان گفت، با سدانی روبه‌رو هستیم که فضای کافی برای چهار سرنشین بزرگسال در آن فراهم شده است. حجم صندوق عقب تارا نیز در کاتالوگ رسمی ۶۴۰ لیتر عنوان شده که رقمی فوق‌العاده برای یک سدان با این اندازه محسوب می‌شود و کمبودی از این نظر وجود نخواهد داشت.

امکانات رفاهی و ایمنی

با ورود انبوه خودروهای چینی طی دهه گذشته و رقابتی شدن هر چه بیش‌تر بازار، خودروسازان ایرانی نیز رویه خود برای نصب امکانات رفاهی را تغییر دادند و خودروهایی مجهز روانه بازار کردند. تارا نیز جدیدترین محصول ایران‌خودرو است و بنابراین مشتری انتظار دارد که امکانات و تجهیزات مناسبی را در این خودرو مشاهده کند.

از جمله تجهیزات رفاهی تارا در نسخه دنده‌ای می‌توان به مواردی همچون فرمان برقی به همراه دکمه‌های کنترلی، سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر هفت اینچی و چهار بلندگو، سیستم روشنایی ترک خودرو، دی‌لایت، مه‌شکن جلو و عقب، روکش پارچه‌ای صندلی‌ها، سیستم پایش فشار باد تایرها، کروزکنترل با محدودکننده الکترونیکی سرعت، نشانگر زمان تعویض دنده (GSI)، آینه‌های برقی، رینگ‌های ۱۵ اینچی و ایزوفیکس اشاره کرد. نسخه اتوماتیک تجهیزات بیشتری را در خود جای داده است از جمله رینگ‌های ۱۶ اینچی آلیاژی، تریم چرمی کابین، تهویه اتوماتیک، آینه‌های جانبی گرمکن‌دار، اتولایت، حسگر باران، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین جلو، سانروف و سیستم ورود و استارت بدون کلید.

در زمینه امکانات ایمنی نیز تارا کاملا رضایت‌بخش ظاهر می‌شود و اگر تغییری در نسخه نهایی تولید شده ایجاد نشود، با یکی از ایمن‌ترین خودروهای تولید داخل روبرو خواهیم شد که برای نخستین بار، با استانداردهای روز از جمله برخورد با عابر پیاده و فن‌آوری جوش لیزری قطعات بدنه که به استحکام بالاتر اتاقک سرنشینان منجر خواهد شد به بازار عرضه می‌شود. دو کیسه هوا، ترمزهای دیسکی مجهز به ABS، سامانه کنترل پایداری ESC، EBA و سنسور پارک عقب از جمله تجهیزات ایمنی تارا در نسخه دنده‌ای هستند. نسخه اتوماتیک علاوه بر این موارد، در بخش ایمنی دو کیسه هوای جانبی، کمک حرکت در سربالایی (HSA) و دوربین عقب را نیز در خود جای داده است.

کلام آخر

در مجموع می‌توان گفت بخش ایمنی در خودرو تارا پررنگ‌تر دیده شده و حتی در نمونه دنده دستی آن نیز مواردی چون برخورد با عابر پیاده، ESC و بدنه مستحکم دیده شده است. تارا در نسخه اتوماتیک که پیش‌بینی می‌شود با قیمتی در حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان (با مظنه حال حاضر) به مشتریان تحویل شود، از تجهیزات خودروهای روز برخوردار است و می‌تواند با این قیمت و با در نظر گرفتن خدمات پس از فروش آن در مقایسه با خودروسازان خصوصی، به تهدیدی جدی برای خودروهای چینی بدل شود.

hsi بازدید : 29 سه شنبه 28 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

 خودروهای هیبریدی
حتماً شما هم مطالبی درباره خودروهای هیبریدی یا Hybrid Electric Vehicle شنیده اید، اتومبیل هایی که به دلیل مزایای شاخصی همچون مصرف سوخت پایین و تولید حداقل آلاینده ها توانسته اند به جایگاه مطلوبی برسند.

با توجه به محبوبیت زیاد چنین خودرو هایی، برآن شدیم تا در این مقاله مطرح ترین انواع خودرو های هیبریدی را مورد بررسی قرار دهیم.

به گزارش خودروتک
خودرو های هیبریدی (HEV) به اتومبیل هایی گفته می شود که نیروی خود را تنها از یک موتور دریافت نمی کنند، این نوع خودروها علاوه بر این که از انرژی سوخت هایی همچون بنزین استفاده می کنند.

انرژی الکتریکی تأمین شده توسط باتری ها را نیز به کار می گیرند تا در نبود یا محدود بودن هر یک از آنها کارایی خودرو حفظ شود.

 

همه چیز درباره خودروهای هیبریدی
همه چیز درباره خودروهای هیبریدی

اتفاق نظری بر روی این که دقیقا خودرو های هیبریدی چند نوع را شامل می شود وجود ندارد اما در کلی ترین حالت ممکن خودروهای هیبریدی را می توان در 6 گروه تقسیم بندی کرد:

خودروی هیبریدی سری (Series Hybrid)
این نوع خودروی هیبریدی را به عنوان ساده ترین نمونه موجود معرفی می کنند، برخلاف دیگر هیبرید ها در این نمونه نقش موتور احتراقی جهت هدایت خودرو بسیار کمرنگ است.

موتور بنزینی در خودرو های هیبرید سری مستقیماً با یک ژنرانور در ارتباط است و بیشتر به عنوان یک مولد برق ایفای نقش می کند.

در چنین هیبرید هایی، خودرو بدون دخالت سوخت حرکت می کند، به عبارتی هیبریدی با یک خودروی کاملا الکتریکی روبرو هستیم همین عامل سبب شده خودرو برقی .

همه چیز درباره خودروهای هیبریدی
همه چیز درباره خودروهای هیبریدی

نام دیگر این نوع خودروهای هیبریدی باشد. از آنجا که نمی توان انرژی الکتریکی را همچون انرژی های شیمیایی در حجم های زیاد ذخیره سازی کرد.

برد این نوع هیبریدهاکم است و برای طی کردن مسافت های طولانی اصلاً ایده آل نیستند.حتی افزایش تعداد باتری ها نیز به دلیل محدودیت های موجود همچون هزینه و سنگین شدن.

وزن خودرو نتوانسته مشکل گشا باشد. شاید کاهش آلاینده ها را بتوان مهمترین ویژگی خودروی هیبریدی سری دانست.

 

همه چیز درباره خودروهای هیبریدی
همه چیز درباره خودروهای هیبریدی

خودروی هیبریدی موازی (Parallel Hybrid)
خودروهای Honda Insight و Volvo XC90 دو نمونه از محبوب ترین هیبریدهای موازی هستند. در این نوع خودروی هیبریدی اگرچه امکان استفاده از موتور الکتریکی به تنهایی وجود ندارد اما پشتیبانی موتور بنزینی در طول مسیر بر عهده موتور الکتریکی است.

به واقع هنگامی که خودرو شتاب می گیرد این موتور الکتریکی است که انرژی اضافی را تولید می کند، به همین خاطر است که نام موازی بر چنین هیبرید هایی گذاشته اند یعنی هر دو موتور به موازات هم در به حرکت در آوردن خودرو تلاش می کنند و با قدرت بیشتری خودرو را به جلو می رانند.

همه چیز درباره خودروهای هیبریدی

شاید یکی از مطالبی که در دوران تحصیل بار ها به ما یاد دادند
و هیچگاه از خاطرمان نرفت این است که انرژی نه تولید می شود و نه از بین می رود بلکه مدام در حال تغییر حالت است. به هنگام استفاده از یک خودرو بنزینی ساده در مواقعی که راننده پا بر روی ترمز می گذارد تمام انرژی جنبشی ماشین به یکباره محو می شود.

و در حقیقت به صورت گرما به هدر می رود. در ماشین های هیبریدی موازی زمانی که اتفاق مشابه رخ می دهد بخشی از این انرژی توسط موتور الکتریکی در باتری ذخیره می شود تا امکان استفاده مجدد از آن وجود داشته باشد این دقیقا همان دلیلی است.

خودروی هیبریدی:
که سبب می شود خودرو های هیبریدی در شهر ها و مناطقی که راننده بارها ترمز می گیرد به نسبت بزرگراه های بی انتها عملکرد بهتری از خود نشان دهند، در واقع هر چراغ قرمز فرصتی است برای شارژ باتری.

برای استفاده حداکثری از این انرژی، لازم است که راننده به آرامی و در فواصل مشخص ترمز بگیرد. اما فشردن محکم و ناگهانی پدال ترمز منجر به فعال شدن سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و اتلاف تمام انرژی ای می شود که می توانست ذخیره گردد.

hsi بازدید : 39 شنبه 11 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

امروزه با ‌توجه به افزایش قیمت خودروهای صفر، خرید خودرو دست دوم و کارکرده برای مصرف‌کنندگان مقرون به صرفه‌تر است. البته که چنین کاری ملزومات خود را داشته و خریداران باید به نکاتی از جمله بدنه و رنگ خودرو، مدارک، سال تولید، مسافت پیموده شده با خودرو و… دقت کنند تا با خرید خودرو دست دوم متحمل ضرر و زیان نشوند. در همین راستا راهنمای خرید خودرو دست دوم را در اینجا آورده‌ایم تا با خواندن آن بتوانید تجربه خرید موفقی داشته باشید.

همین‌طور توصیه می‌کنیم ویدیوی زیر را نیز ببینید.


عناوین این مطلب [مخفی]

۱ بهترین زمان برای خرید خودرو دست دوم
۲ نکات مهم در خرید خودرو دست دوم
۳ مراحل خرید خودرو دست دوم 
۴ محاسبه هزینه کارشناسی خودرو
بهترین زمان برای خرید خودرو دست دوم
معمولا بهترین زمان برای خرید خودرو دست دوم و کارکرده بعد از تعطیلات عید نوروز است. چراکه اکثر فروشندگان قبل از تعطیلات تمامی سرویس‌های خودرو خود را اعم از تعویض روغن موتور، گیربکس، لنت‌ها، شمع و وایر، لاستیک‌ها انجام داده‌اند. بنابراین چنین خودرویی حداقل برای چندین ماه نیازی به سرویس دوره‌ای ندارد. یکی دیگر از دلایلی که می‌گوییم خرید خودرو را به بعد از تعطیلات عید موکول کنید، کاهش قیمت خودروهاست و علتش این است که خرید و فروش در این مقطع زمانی نسبت به سایر مواقع کمتر است.

توجه داشته باشید زمانی که خودروهای صفر وارد بازار می‌شوند می‌تواند زمان خوب دیگری برای خرید خودرو کارکرده باشد. در این زمان مردمی که قصد خرید خودرو صفر دارند، تصمیم به فروش خودروی قبلی خود می‌گیرند. با این حساب شما می‌توانید با یک قیمت مناسب خودرو کارکرده خریداری کنید.

حتما بخوانید: ۱۵ اشتباه رایجی که به سلامت ماشین‌تان ضربه می‌زند

نکات مهم در خرید خودرو دست دوم
موارد متعددی وجود دارد که هنگام خرید خودرو دست دوم باید به آنها توجه کنید. اگر خودتان در مورد خودرو چیزی نمی‌دانید بهتر است با یک فرد حرفه‌ای در این زمینه مشورت کنید یا یک کارشناس را همراه خود برای بازدید خودرو ببرید. در ادامه این نوشته درباره تعدادی از مهمترینِ این موارد می‌خوانید. همین طور می‌توانید نگاهی به اینفوگرافی زیر بیاندازید تا با آنها آشنا شوید.

راهنمای خرید خودرو دست دوم
برای مشاهده در سایز بزرگ بر روی عکس کلیک کنید
شاسی‌ها خودرو را بررسی کنید
اول از همه شاسی‌های خودرو را بررسی کنید. شاسی خراب یکی از بزرگترین ضعف‌های خودرو بوده که ضرر زیادی در آینده برای راننده به همراه خواهد داشت. اگر شاسی ضربه شدید خورده باشد، جلوبندی خودرو در بازه‌های زمانی کوتاه دچار مشکل شده و خودرو تا حدی از وضعیت تنظیم فرمان خارج شده که همین امر موجب ساییدگی لاستیک‌‌ها می‌شود. در این صورت خریدار باید هر چند ماه یک بار برای جلوبندی و خرید لاستیک هزینه کند. با توجه به بالا رفتن قیمت قطعات خودرو، خریدن خودرویی که از قسمت شاسی آسیب دیده به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

سقف‌و ستون‌ها را چک کنید
قسمت سقف و ستون‌‌های خودرو را چک کنید که خودرو تصادف و ضربه شدید نداشته باشد. معمولا اگر سقف خودرو آفتاب‌سوختگی (از بین رفتن رنگ خودرو بخاطر تابش مستقیم نور خورشید) داشته باشد یعنی فابریک کارخانه بوده و تعویض نشده است. با این حال شما باز هم لاستیک‌های دور سقف را جدا کرده و قسمت‌های جوش خورده آن را بررسی کنید. زیرا برخی از فروشندگان هنگام تصادف سقف آفتاب سوخته را جایگزین سقف خراب می‌کنند تا هنگام فروش، مشتری متوجه تصادفی بودن خودرو نشود.

بدون کارشناسی ماشین نخر
به پوسیدگی‌های زیر خودرو و گلگیر دقت کنید
قسمت‌های زیر و گلگیر خودرو را از لحاظ پوسیدگی بررسی کنید. اگر خودرویی از قسمت زیر پوسیدگی داشته باشد، هنگام بارش باران آب به داخلش نفوذ کرده که باعث ایجاد مشکلات مختلف و اذیت شدن سرنشینانش می‌شود.

سلامت موتور و سیستم برق‌رسانی را جدی بگیرید
مورد دیگری که باید مورد بررسی قرار بگیرد، قسمت موتور و برق خودرو است. در هنگام بازدید از فروشنده زمان تعویض تسمه تایم را بپرسید‌. اگر تسمه تایم بیشتر از هفتاد هزار کیلومتر کار کرده باشد حتما باید تعویض گردد. چرا که اگر تسمه تایم پاره شود موجب خرابی موتور خودرو می‌گردد و به دنبال آن شما برای تعمیر موتور هزینه زیادی باید پرداخت کنید.

راهنمای خرید خودرو دست دوم
دود‌ خروجی اگزوز را چک کنید
به خودرو گاز بدهید. اگر هنگام گاز دادن دود آبی از خودرو خارج شد ناشی از خرابی موتور است. اگر دود سفید یا بخار خارج شود، ناشی از خرابی واشر سرسیلندر است. اگر دود سیاه خارج شد، ناشی از مصرف سوخت زیاد است.

به این نکته توجه داشته باشید که برخی از فروشندگان از روغن‌های سفت استفاده می‌کنند که از دود کردن خودرو جلوگیری ‌کنند که در این صورت شما متوجه خرابی موتور نمی‌شوید. روغن‌های سفت را به اصطلاح اس‌تی‌پی می‌نامند که به راحتی در بازار یافت می‌شود. توصیه می‌کنیم از این نوع روغن استفاده نکنید چون به موتور خودرو آسیب جدی می‌رساند.

خواندن مقاله انواع رنگ دود اگزوز به شما کمک زیادی می‌کند تا از روی رنگ دود، خودروی موردنظرتان را عیب‌یابی کنید.

سیم‌کشی خودرو نباید خشک شده باشد
سیم‌کشی خودرو را چک کنید که بر اثر حرارت خشک نشده باشد. چرا که اگر خشک باشد امکان پارگی سیم‌ها وجود دارد. حتی در برخی موارد باعث سوختن سیم‌کشی می‌شود که همین عامل باعث از کار افتادن خودرو می‌شود. برای تست کامل خودرو، چندین کیلومتر با خودرو حرکت کنید و به صداهای مختلف آن گوش کنید. اگر متوجه صدایی از هر جای خودرو شدید به یک تعمیرکار یا کارشناس نشان داده تا عیب آن را به شما بگوید.

حتما بخوانید: دلالی خودرو و ۶ ترفندی که دلالان برای فروش به‌کار می‌برند

اعتبار و تخفیف بیمه‌نامه اهمیت دارد
بیمه‌نامه خودرو را چک کنید. هرچقدر درصد بیمه ثبت شده در بیمه‌نامه بیشتر باشد هزینه بیمه کردن خودرو کمتر می‌شود که به نفع خریدار است. بد نیست بدانید بالاترین درصد تخفیف بیمه ۷۰ درصد است که طی ۷ سال به این عدد می‌رسد. بعد از این مدت نیز درصد بیشتری به تخفیف اضافه نمی‌شود. تا چندین سال قبل اگر کسی از بیمه‌نامه یک برگ کوپن پاره کرده و استفاده می‌کرد، کل درصد بیمه صفر می‌شد و باید از اول بیمه را شروع می‌کرد. اما امروزه اگر از بیمه‌نامه کوپن استفاده شود تخفیف بیمه صفر نمی‌شود، بلکه با توجه به مبلغ استفاده شده، درصدی از بیمه کم می‌شود. این نکته نیز قابل‌ذکر است که فروشنده هنگام فروش می‌تواند بیمه‌نامه را به خودرو جدید خود انتقال دهد و هیچ منع قانونی در این مسئله وجود ندارد.

فروش سریع خودروی شما راحت و بی‌دردسر
مراقب دلالان خودرو باشید
اگر برای پیدا کردن خودروی موردنظر خود به پارکینگ‌های خرید و فروش مراجعه کردید و و در هنگام مذاکره بر سر خودرویی که پسندید، متوجه شدید شخصی به جمع شما اضافه شده و قیمتی بالاتر از قیمت پیشنهادی شما پیشنهاد می‌دهد، از آن معامله صرف‌نظر کنید. چرا که احتمالا آن شخص از آشنایان فروشنده بوده و قصد بازار گرمی دارد تا شما را تحریک کند که به قیمت بالاتری خودرو را خریداری کنید. این افراد معمولاً دلالان خودرو هستند که به صورت گروه‌های چند نفری خریدار را احاطه کرده و سعی در جلب‌نظر وی دارند.

حتما بخوانید: خرید خودرو کارتکس و تفاوت آن با خودروی پلاک شده

مسافت پیموده شده را درنظر بگیرید
نکته دیگری که در خرید خودرو دست دوم و کارکرده باید بررسی کنید مسافت پیموده شده با خودرو است. توجه داشته باشید هرچقدر میزان مسافت پیموده شده با خودرو بیشتر باشد خودرو فرسوده‌تر خواهد بود. البته تعداد کمی از افراد هستند که با اینکه خودروی‌شان مسافت زیادی را طی کرده، به دلیل انجام به موقع سرویس‌های دوره‌ای، به نسبت سالم‌‌تر از نمونه‌های مشابه کم‌کارکردتر است. این نوع خودروها یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید خودرو دست دوم هستند. برای همین می‌توان گفت مسافت پیموده شده ملاک بر سالم بودن خودرو نیست، اما حداقل به شما کمک می‌کند که بفهمید چه مقدار از خودرو استفاده شده است و آیا آن خودرو ارزش خرید دارد یا خیر.

این موضوع را هم در نظر بگیرید که امروزه برخی از افراد مسافت پیموده شده خودرو را دستکاری می‌کنند. راهی که کمک می‌کند متوجه این موضوع شوید، مراجعه به یک تعمیرگاه یا نمایندگی معتبر است. آنها با استفاده از دستگاه‌های دیاگ، مسافت واقعی پیموده شده که در کامپیوتر خودرو ثبت می‌شود را چک می‌کنند. البته ممکن است این راه هم جواب ندهد، یعنی دستکاری خودرو طوری صورت گرفته باشد که به این آسانی‌ها هم متوجه آن نشوید. 

راهنمای خرید خودرو دست دوم
مراحل خرید خودرو دست دوم 
– اگر قصد خرید خودرو دست دوم دارید باید حتما مدارک خودرو را مورد بررسی قرار دهید. قبل از هر چیزی خودرویی خریداری کنید که مدارک موجود به نام صاحب خودرو باشد.

– حتی‌الامکان از دلال‌ها خودرو نخرید، زیرا اکثر عیوب خودرو را پنهان می‌کنند و برای خریدار بازگو نمی‌کنند. دلال‌ها معمولا به ظاهر خودرو رسیدگی می‌کنند و به اصطلاح خودرو را شیک می‌کنند تا به راحتی خودرو را بفروشند. یکی از مواردی که نشان می‌دهد فروشنده یک دلال است، این بوده که مدارک خودرو به نام خودش نیست که این مشکل شما را به دردسر خواهد انداخت. به همین دلیل بهتر است در همان ابتدا مدارک را چک کنید. مدارکی که باید هنگام خرید خودرو دست دوم بررسی کنید شامل کارت خودرو، برگ سبز (سند مالکیت خودرو)، بیمه‌نامه، معاینه فنی و سند رسمی خودرو می‌شود. نوشته ما در در زمینه دلالی خودرو را بخوانید تا با موارد بیشتر آن آشنا شده و در دام آنها نیفتید.

حتما بخوانید: نحوه تشخیص ماشین چپی چگونه است؟

– اگر خودرویی را پسندیدید و قصد خرید نهایی داشتید، باید اول قولنامه قانونی با فروشنده بنویسید (نوشتن قولنامه). برای این‌کار به دفتر معاملاتی بروید و قرارداد خود را ثبت کنید. هنگام ثبت قولنامه تمام مواردی که در خودرو وجود دارد را قید کنید. برای مثال اگر فروشنده به شما بگوید که یک در رنگ دارد، باید آن را قید کند، چرا که اگر بعد از مدتی متوجه شدید خودرو کامل رنگ است بتوانید مدعی شوید که فروشنده شما را فریب داده است. در این صورت می‌توانید از او شکایت کرده و خسارت بگیرید. در قولنامه قید کنید که هزینه خلافی و عوارض شهرداری و ثبت سند رسمی به عهده فروشنده است. البته هزینه تعویض پلاک بر عهده خریدار است.

– مرحله بعدی شما باید به مرکز تعویض پلاک خودرو مراجعه کرده و مراحل ثبت پلاک را بگذرانید. در مرکز تعویض پلاک خودرو خلافی خودرو باید توسط فروشنده پرداخت گردد و سایر هزینه‌ها بر عهده خریدار است. 

– پس از تعویض پلاک به دفتر ثبت اسناد مراجعه کرده و سند قطعی خودرو را به نام خود انتقال دهید. هزینه انتقال سند قطعی نیز بر عهده فروشنده است. هزینه عوارض شهرداری را نیز فروشنده در دفترخانه باید پرداخت کند. 

hsi بازدید : 47 شنبه 11 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

نکات و زیر و بم معامله خودرو دست دوم
احتمالا برای خیلی از ما پیش آمده که قصد خرید یک خودروی کارکرده و یا فروش خودرو خود را داریم و با مراحل و نکات کلیدی برای معامله خودرو آشنا نیستیم. اینکه چه مراحلی را باید طی کنیم یا چطور از هر گونه شک و شبهه در معامله پیش رو جلوگیری کنیم؟

در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه و اصول کلیدی معامله خودرو آشنا کنیم.

شما برای اینکه معامله خوبی داشته باشید باید راه و چاه و قوانین معامله را بدانید. از قیمت گذاری روی خودرویی که قصد خرید یا فروش آن را دارید تا مراحل و قوانین معامله خودرو و انتقال، چیزهاییست که باید برای معامله خودرو بدانید.

مراحل معامله خودرو :
بازدید و کارشناسی خودرو
عقد قولنامه
مراجعه به مراکز تعویض پلاک نیروی انتظامی و تعویض پلاک و برگه سبز خودرو
مراجعه به دفتر اسناد رسمی و ثبت سند قطعی خودرو
 

مدارک مورد نیاز جهت معامله خودرو
برای اینکه یک معامله خودرو انجام شود به مدارک زیادی نیاز هست که البته اصلی ترین مدارک را اینجا به آنها اشاره می کنیم:

کارت خودرو و برگه سبز
این دو سند، اسناد اصلی احراز مالکیت از سمت نیروی انتظامی هستند. یعنی از دید نیروی انتظامی، مالک خودرو کسی ست که برگه سبز و کارت خودرو به نامش می باشد. که البته این موضوع یک ماجرای عجیب و غریب دارد که دانستنش خالی از لطف نیست!

برگ سبز خودرو

همانطور که گفتیم نیروی انتظامی معتقد است کسی مالک خودرو است که به مراکز تعویض پلاک خودرو مراجعه کرده و برگه سبز و کارت خودرو به نامش شده است، اما قوه قضاییه معتقد است برای ادعای دعوی در مورد مالکیت خودرو در امور حقوقی، باید فروشنده، سندی به نام سند قطعی را در دفتر اسناد رسمی به نام خریدار زده باشد! یعنی در واقع از نظر قوه قضاییه، تا زمانی که شما سند رسمی نزنید، خودرو عملا به نام شما نیست! بگذریم!

به طور کلی تغییرات مهم خودرو مثل تغییر رنگ یا موتور یا اتاق خودرو نیز در برگه سبز قید می شود.

برگه کمپانی
این برگه در واقع همان فاکتور خرید خودرو از کمپانی تولید کننده است و مشخص میکند که در چه تاریخی چه خودرویی و به چه کسی فروخته شده است. ضمنا روی خودروهای لیزینگی اشاره می شود که خودرو در رهن شرکت لیزینگ است.

سند قطعی
این برگه در واقع همان کاغذی ست که قوه قضاییه معتقد است مالکیت خودرو را نشان می دهد. برای انتقال این سند نیاز است که خریدار و فروشنده با در دست داشتن مدارک و پس از انتقال پلاک، به دفاتر رسمی مراجعه کرده و اقدام به انتقال سند کنند. خودروهای صفر که مستقیما از کمپانی خریده می شوند این برگه را ندارند و در واقع وقتی برگ کمپانی و سند سبز هر دو به نام یک نفر است نیازی به سند قطعی نیست.

بیمه شخص ثالث
قطعا همیشه شنیده اید که خودروی بدون بیمه شخص ثالث را از پارکینگ منزل هم در نیاورید! چه برسد به اینکه بخواهید بروید و انتقال مالکیت بدهید!

بیمه شخص ثالث خودرو

مدارک شناسایی و وکالت
فروشنده خودرو باید در هنگام بازدید کارت ملی خود را بدهد و اگر مالک خودرو نیست، باید وکالتنامه رسمی و تام محضری در امور انتقال خودرو داشته باشد. این وکالتنامه باشد شامل هر دو قسمت شماره گذاری و تنظیم سند باشد و اگر طبق روال قدیم، وکالتنامه ای که در اختیار دارید فقط برای شماره گذاری اعتبار دارد، حتی شماره گذاری را هم نمی توانید انجام دهید، تنظیم سند قطعی که جای خود دارد! وکالتنامه از مالکانی که خارج از کشور زندگی می کنند مهر وزارت امور خارجه نیاز است.

مفاصا حساب عوارض شهرداری
هر خودرو بسته به نوع و مدل و ابعادی که دارد سالانه مشمول عوارض شهرداری می شود که اصولا باید سالانه پرداخت شود تا به آن جریمه تعلق نگرید، اما معمولا به دلیل مبلغ کم این عوارض مالکان تا زمان انتقال خودرو، آن را پرداخت نمی کنند و هنگام انجام امور انتقال خودرو یکجا آنرا پرداخت می کنند. برای پرداخت این عوارض باید با در دست داشتن کارت خودرو به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهری مراجعه کنید.

برگه عدم خلافی خودرو
این برگه نیز تکلیفش روشن است! یعنی شما برای انتقال خودرو باید تمام جریمه های راهنمایی و رانندگی خودرو خود را پرداخت کنید تا بتوانید آن را به غیر، بفروشید. پس از پرداخت جرایم خودرو با در دست داشتن کارت خودرو و مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ می توانید اقدام به گرفتن برگه عدم خلافی کنید. به یاد داشته باشید که برای پرداخت هزینه دریافت این برگه حتما باید کارت بانکی خود را نیز به همراه داشته باشید زیرا دفاتر پلیس+۱۰ هزینه پرداخت جریمه را از شما نقدی دریافت نمی کنند.

خلافی خودرو

مدارک احراز سکونت خریدار
هنگامی که شما به عنوان خریدار به مراکز تعویض پلاک مراجعه می کنید باید مدرکی مبنی بر احراز محل سکونت شما به همراه داشته باشید تا مرکز تعویض پلاک بنا بر محل سکونت شما تصمیم بگیرد که چه پلاکی با چه کد شهری به شما تعلق بگیرد. این مدارک می تواند شامل سند ملک، اجاره نامه، گواهی اشتغال به تحصیل، قبوض خدماتی مثل آب، گاز، برق (معمولا مراکز تعویض پلاک قبض تلفن را به رسمیت نمی شناسند، چرا؟ ما هم نمی دانیم!) و بیمه تامین اجتماعی باشد. لازم به ذکر است این مدرک باید به نام شما یا یکش از اقوام درجه یک شما باشد.

بازدید و کارشناسی خودرو
یکی از مهمترین مراحل هنگام خرید خودرو کارکرده، بحث کارشناسی و عیب یابی خودرو است. بسیاری از فروشنده ها قبل از فروش خودرو با ترفند های مختلف کاری انجام می دهند که در ظاهر نتوان عیبی روی خودرو گذاشت. همان طور که قبلا در مقالات کارشناسی فنی خودرو و کارشناسی رنگ و بدنه خودرو توضیح دادیم، کارشناسی خودرو کاری تخصصی و مطمئنا سخت است که با یک اشتباه کوچک ممکن است باعث شود شما متحمل یک ضرر مالی زیاد و گاها هنگفت شوید! پس باز هم تاکید می کنیم در مورد کارشناسی خودرو با خودتان هم که شده لج نکنید! حتما این کار را به یک کارشناس متخصص واگذار کنید!

 

خودرو از نظر فنی و کارشناسی نظرمان را جلب کرد، بعدش چه کنیم؟
یک کلمه، قولنامه! خودرو را قولنامه کنید. حالا شاید بپرسید قولنامه چیست؟ قولنامه یک برگه کاغذ است که در دو نسخه بین خریدار و فروشنده به عنوان یک اعتبار برای انجام معامله امضا می شود و هرکدام یک نسخه را نگه می دارند. بهتر است با کاربن قولنامه را دو نسخه ای کنید و امضاها عینا یکی باشد تا اینکه یک برگه تهیه کنید و فتوکپی کنید. و هیچ وقت قبل از کارشناسی، قولنامه نکنید.

قولنامه خودرو

دانلود پی دی اف قولنامه خودرو

در قولنامه مشخصات خریدار و فروشنده به طور کامل قید می شود و مبلغی در حدود یک میلیون تومان به عنوان ودیعه به فروشنده پرداخت می شود و معمولا فردای آن روز برای تعویض پلاک و سند اقدام می کنند. در صورتی که به هر دلیل قبل از تعویض پلاک، خریدار یا فروشنده منصرف شوند مبلغی به عنوان خسارت به طرف مقابل پرداخت می شود.

 

تعویض پلاک
تا بحال تعویض پلاک انجام نداده اید و راه و چاهش را نمی دانید؟ خیالتان راحت ما اینجا کامل توضیح می دهیم روال تعویض پلاک به چه نحوی است! خریدار و فروشنده و یا خریدار به همراه وکالتنامه تام، به یکی از مراکز تعویض پلاک مراجعه می کنند. برای تعویض پلاک توصیه می کنیم صبح خیلی زود به یکی از مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید چون معمولا هم این مراکز شلوغند هم این پروسه نسبتا زمان بر است و تقریبا یک نصف روز را رویش حساب بازکنید!

برگه خرید خودرو از کمپانی

 

شما هنگامی که می خواهید وارد مرکز تعویض پلاک شوید همان درب ورودی پارکینگ یک قبض به شما می دهد که دقیقا شما را راهنمایی می کند که باید به کدام باجه و کدام سالن مراجعه کنید. شما تمام مدارک را با خودتان به همان باجه می برید و کارت خودرو و سند سبز از فروشنده گرفته می شود و شما را به قسمت بازدید خودرو ارجاع می دهند. پس از بازدید شماره شاسی و شماره موتور خودرو به مرحله بعدی می رود و سپس شما را به قسمت فک پلاک ارجاع می دهند. برگه سبز و کارت خودرو نیز تعویض می شود و شما گرفتن پلاک جدید، آن را در قسمت نصب پلاک که معمولا قبل از خروجی پارکینگ قرار دارد، روی خودرو خود نصب می کنید و به شما برگه ای نیز برای خروج از پارکینگ داده شده است. پس از نصب پلاک شما با خیالی راحت می توانید از مرکز تعویض پلاک خارج شوید. توصیه می کنیم پس از تعویض پلاک، مستقیما به دفتر اسناد رسمی بروید و سند قطعی را نیز منتقل کنید تا بعدا این قسمت را هرروز عقب نیندازید!

معمولا بسیاری از فروشنده هایی که برای انتقال خودرو، به خریدار وکالت می دهند در برگه وکالت مهلت انتقال قید می کنند تا خریدار سریعا نسبت به انتقال خودرو اقدام کند تا فروشنده بعدا از بابت حقوقی، متضرر نشود. چون موارد زیادی مشاهده شده که اشخاصی که خودرو خود را فروخته اند و فورا خودرو را منتقل نکرده اند، اتفاقاتی با پلاک آنها رخ داده که آنها را در دردسر انداخته است!

لازم به ذکر است هزینه ثبت نهایی یا همان سند قطعی نیز بر عهده فروشنده است.

hsi بازدید : 46 شنبه 11 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

چگونگی خرید ماشین - 15 نکات ضروری برای داشتن بهترین معامله هنگام خرید خودرو

خرید ماشین در برخی مواقع مشکل تر از آنچه که فکر می کنیم، می شود ، در این بخش از نمناک در پاسخ به درخواست شما لیستی از مراحل مهم خرید خودرو وجود دارد که باید آنها را دنبال کنید. با توجه به توصیه های این مقاله به شما کمک خواهد شد که پولتان را صرفه جویی کنید، و بهترین معامله را داشته باشید، و امیدواریم میزان استرستان در زمان خرید ماشین نیز کاهش یابد.

نکات خرید خودرو

نحوه خرید خودرو

نکاتی مهم و دانستنی از نحوه خرید یک خودروی مناسب

راهنمایی های مهم برای خرید خودروی جدید:

1. تحقیق خود را انجام دهید و با اطلاعات کامل جلو بروید:

مهمترین چیزی که باید قبل از خرید ماشین بدانید، این است که دانش قدرتتان است ، اشتباه است که بدون داشتن اطلاعالت به سراغ ماشینی بروید. شما می توانید هر چیزی را که در مورد یک ماشین می خواهید بدانید آنلاین پیدا کنید ، سایت های خودروها مکان هایی عالی برای شروع تحقیق در مورد خودروها در محدوده قیمتتان هستند.

همچنین، اگر شما در حال خرید یک ماشین جدید هستید، هدفتان قیمت خودرو خواهد بود قیمت مبلغی است که فروشنده برای تولید کننده ماشین پرداخت می کند. از سوی دیگر، اگر شما در مورد خرید یک ماشین استفاده شده فکر می کنید، قیمت های اخیر فروش مجدد آن مدل ماشین خاص را بررسی کنید.

این اطلاعات به شما قدرت چانه زنی بزرگی را می دهد. اگر قصد مبادله یا فروش از ماشین فعلی خود را دارید، ارزش بازار را برای وسیله نقلیه خود نیز بررسی کنید. دانستن ارزش ماشین شما نیز می تواند یک ابزار چانه زنی قدرتمند باشد.

تحقیقات راجع به خودرو

نکات و مطالب کلیدی از چگونگی خرید خودرو

2. به گزینه های پیش تامین کننده مالی نگاه کنید:

بسیاری از مردم از طریق نمایندگی خودرو، وام می گیرند، اما این به نفع مالی آنها نیست. نرخ های بهره نمایندگی ها معمولا بالاتر از نرخ وام از بانک ها و اتحادیه های اعتباری است. بانک یا اتحادیه های اعتباری یکی از بهترین مکان ها برای وام خودرو است.

اگرچه ممکن است بهترین معاملات خود را آنلاین پیدا نکنید، اما می توانید از اینترنت برای بررسی نرخ بهره فعلی استفاده کنید و در نهایت، هنگامی که وام را از هر موسسه مالی دریافت کردید، می توانین ماشین دلخواه خود را بگیرید.

نکات خرید خودرو

نکات کلیدی و طلایی برای خریدن خودروی مناسب

نکاتی دانستنی برای خریدن خودرو

3. فروشگاه های اطراف و نزدیک تر:

من یک قانون دارم:برای خرید خودرو همیشه حتما من حداقل به یک نمایشگاه رفته ام به این ترتیب، با این کار من همیشه قیمت آنها را می دانم، اغلب زمانی به من قیمت خوب اعلام می شود که دارم نمایشگاه را ترک می کنم.

همچنین ممکن است معنی سر زدن به نمایشگاه های خودروهای خارج از شهر باشد ، نمایندگی فروش وسایل نقلیه خود را متفاوت به بسته محل سکونت خود انتخاب کنید.

نکات خرید خودروی کارکرده

نکات و راهنمای خرید خودروی خوب

4. شرایط مذاکره :

برای من، خرید ماشین یک بازی شطرنج است، نه جنگ ؛ در کنار خرید یک خانه، خرید یک ماشین جدید یکی از مهمترین سرمایه گذاری هایی است که در زندگی انجام می دهید. در واقع، ممکن است بازپرداخت این ماشین را تا چهار، پنج یا شش سال آینده تمام کنید و بگذارید فروشنده متوجه شود شما نمی خواهید فقط کمی ماشین را برانید.

هر کاری که می توانید را انجام دهید تا وام ماشین را بگیرید و سپس از فروشنده هم تخفیف بگیرید ؛ با یک رقم مسخره شروع کنید و به عقب برگردید.

اگر فروشنده به شما پیشنهادی را ارائه کرد که شامل پرداخت ماهانه یک مقدار مشخص بر اساس یک وام 60 ماهه می شود، به آنها بگویید که می خواهید همان پرداخت را با وام 48 ماهه داشته باشید.

با اعتماد به نفس به طرف نمایشگاه بروید، به اسلحه های خود اعتماد کنید، و در مورد رفتن رد شدن هر گونه پیشنهاد، احساس بدی نکنید. همچنین استفاده از استراتژی ها و تاکتیک های مذاکره نیز مفید است.

hsi بازدید : 47 چهارشنبه 08 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

بندر خمیر شهرستانی در استان هرمزگان است که تاریخی بلند دارد. این شهرستان با مرکزیت بندر خمیر در حاشیه دریای عمان و  تالاب بین‌المللی خورخوران قرار گرفته است. شهر بندرخمیر از شمال به کوه و از جنوب به دریا و تالاب بین‌المللی خورخوران، از شرق به شهر پُل (پُهل) و از غرب به دهستان دژگان محدود می‌شود. این منطقه به سبب اینکه در دوران های مختلف بسیار پر اهمیت و استراتژیک بود، رونق فراوانی داشت. همین موضوع باعث شد که در این منطقه بتوانید انواع مختلفی از آثار تاریخی را بیابید. آثار تاریخی زیاد به همراه طبیعتی منحصر به فرد و بکر سبب شده است که بسیاری از افراد این ناحیه را برای سفر انتخاب کنند. از آنجایی که این بندر در جنوب کشو قرار دارد، دارای آب و هوایی گرم است پس باید در فصل های خنک و سرد سال به این منطقه رفت تا گرما هوا جلوی گردش و تفریح را نگیرد. اگر به این منطقه سفر کردید باید بدانید که آثار تاریخی مانند قلعه خمیر، کاروانسرای تاریخی، مقبره اولیاها و بزرگان، آب انبارها (برکه‌های) متعدد و تاریخی، چهار مقبره تاریخی، آثار و بقایای مسجد کوچکی در کنار مسجد جامع و دیوار سدار در آنجا وجود دارد؛ که شما می توانید با سفر به این منطقه از آنها دیدار کنید.

معرفی دیوار سدار

معرفی دیوار سدار

در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد یکی از آثار تاریخی ذکر شده در بخش قبلی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم. این اثر تاریخی دیوار سدار نام دارد که می توان آن را یکی از منحصر به فرد ترین و اصیل ترین آثار تاریخی این منطقه بر شمرد. شاید در کمتر جایی بتوانید چنین اثر تاریخی را ببینید، پس در صورتی که به این شهرستان سفر کردید حتما از آن دیدن کنید. دیوار سِدار، دیواری بلند است که سمت شرقی شهر بندر خمیر را پوشش می دهد و محققان معتقدند که این سازه در دوران زندیه بنا شده و کاربرد آن حفاظت از شهر از دست مهاجمان در قسمت شرقی بوده است. گفته می شود که این دیوار را به دستور خواجه محمد طاهر، از خوانین دژگان ایجاد کرده اند و از روی کوه تا ساحل کشیده شده است. این دیوار ساحلی تاریخی جهت مقابله با هجوم قبایل ساخته شده و مرحوم صدرالاسلام از شعرای بنام بندر خمیر در وصف این دیوار و رشادت مردم اشعاری سروده است. این دیوار در ۳ کیلومتری شرقی بندرخمیر و در نزدیکی جنگل حرای «مردو» قرار دارد و در محلی واقع شده است که دریا و کوه کمترین فاصله را نسبت به هم دارند و همین ویژگی نیز یکی دیگر از جذابیت های این دیوار به شمار می آید.

https://mrbilit.com/mag/sedar-wall/

hsi بازدید : 44 یکشنبه 05 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار خودرو

دعوای نرخ گذاری خودرو به گفتگوی ویژه خبری کشید. رئیس انجمن خودروسازان گفت ماشین 10 درصد گران می شود و رئیس شورای رقابت گفت هزینه خودروسازان پایین آمده و معلوم نیست مجوزی برای گران شدن خودرو بدهیم.

به گزارش خبرآنلاین، امید قالیباف مجری تلویزیون، باز هم یک گفتگوی ویژه را در شبکه 2 سیما برگزار کرد که بخش هایی از آن بسیار داغ شد و با بگو ومگوی مهمانان روبرو شد.

مجری برنامه امشب 27 اردیبهشت ماه دو مهمان داشت، دکتر رضا شیوا، رئیس شورای رقابت و مهندس امید نعمت بخش رئیس انجمن خودروسازان به صورت حضوری و تقی زاده، معاون بازاریابی و فروش سایپا هم به صورت تلفنی در این گفتگو شرکت کردند.

قالیباف در ابتدای سخنانش گفت زمزمه افزایش قیمت خودرو عده ای را سردرگم کرده خودرو بخرند یا نخرند. شورای رقابت قیمت را تعیین می کند یا خودروسازان؟ او بلافاصله از دکتر رضا شیوا رئیس شورای رقابت پرسید آیا شرط و شروط شورای رقابت مانند تنظیم بازار و اجباری نبودن آپشن ها را خودروسازان عملی کردند؟


رضا شیوا در پاسخ گفت: درباره ارزیابی 5 شرطی که شورا گذاشت عملکرد قابل قبول کرده ولی در دو سه مورد تذکر جدی به آنها دادیم. مهمترین بحث، آپشن ها و بازار حاشیه ای و قراردادها بود. تولید را هم وزارت صنایع کمک کرد افزایش یابد. قراردادها منصفانه شد و الان هیچ شکایتی از طرف خریداران نداشتیم.

مجری پرسید: چرا قیمت ال90 در کارخانه و بازار فرق دارد؟
شیواگفت: برای ال 90، خودروسازان با رنو پارس و رنو که باید قطعات را به ایران بدهد، مشکلات زیادی دارند. قراردادشان شفاف نیست. با هر یک صحبت کردیم. ما حق را به هیچ وجه به آنها نمی دهیم. قرارداد باید شفاف باشد، تولید کنندگان نباید تعهد برای خود داشته باشند و وقتی به قرارداد خرید قطعه مطمئن نباشند نباید پیش فروش کنند. وقتی پیش فروش می کنند آن اتفاقات برای خریداران می افتد.

hsi بازدید : 35 یکشنبه 05 اردیبهشت 1400 نظرات (0)
 خودرو,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
در حالیکه عرضه خودرو در بورس از سوی کمیسیون صنایع مجلس به تصویب رسیده است، یک تحلیلگر اقتصادی معتقد است که این اقدام رانتی است و تنها راه نجات بازار خودرو، رقابتی کردن فضا برای خودروسازان است که با آزاد شدن واردات خودرو با تعرفه پایین محقق می‌شود.

به گزارش ایسنا، کمیسیون صنایع مجلس روز گذشته از تصویب عرضه خودرو در بورس کالا خبر داد که طبق این مصوبه، خودروسازان باید خودروهای تعیین شده توسط شورای رقابت را فقط از طریق بورس کالا عرضه کنند و قیمت پایه عرضه خودرو در بورس توسط شورای رقابت تعیین می‌شود. 

 

همچنین، مابه التفاوت حاصله از قیمت مصوب شورای رقابت و فروش خودروها در بورس کالا، در اختیار نهضت قطعه سازی و خرید تجهیزات حمل و نقل عمومی قرار می‌گیرد. 

 

در این زمینه، میثم هاشم خانی - کارشناس اقتصادی- در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کشوری در دنیا وجود ندارد که خودرو همزمان دو قیمت داشته باشد و در بورس عرضه شود، اظهار کرد: ساختار بازار خودرو از سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ تقریبا پنج برابر کل یارانه نقدی سالانه رانت ایجاد کرده است که سواستفاده‌های زیادی از این بابت صورت گرفت. 

 

وی افزود: نه تنها پیش از این کشوری قصد عرضه خودرو را نداشته است بلکه در آینده هم این کار را انجام نمی‌دهد اما اگر ما می‌خواهیم بر این اقدام اشتباه پافشاری کنیم، یک مسئله پیش می‌آید که مازاد پولی که باقی می‌ماند، چه می‌شود، زیرا شورای رقابت یک قیمتی را برای خودرو تعیین می‌کند که در بورس با قیمت بیشتری متقاضایی دارد و باید مشخص شود که مابه تفاوت این دو قیمت را چه کنیم؟ 

 

این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: پیشنهاد مجلس این است که این پول برای نهضت قطعه سازان و خرید تجهیزات حمل و نقل عمومی صرف شود که تجربه چند دهه نشان می‌دهد، نه تنها این پول به بخش حمل و نقل عمومی کشور پرداخت نشده بلکه بودجه جاری این بخش نیز از بین رفته است‌. 

 

هاشم خانی افزود: درباره نهضت قطعه سازان نیز این سوال پیش می‌آید که مشکل قطعه سازان چیست که باید این پول به آن‌ها داده شود؟ مشکل قطعه سازان این است که خودروسازان زیان ده شدند و نمی‌توانند پول آن‌ها را بدهند. در حالت عادی به جای اینکه پول را به خودروسازان بدهیم تا آن‌ها بدهی خود به قطعه سازان را پرداخت کنند، تصمیم گرفته می‌شود تا این پول به چه قطعه سازی داده شود یا نشود.  

hsi بازدید : 47 یکشنبه 05 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

اخبار,اخباراقتصادی ,قیمت خودروهای داخلی

در 5 روز گذشته خودروهای داخلی با کاهش 200 تا 4 میلیونی قیمت مواجه شدند.

به گزارش عصر ایران در هفته جاری خودرو های داخلی باز هم با کاهش قیمت مواجه شدند به طوری که در این خودروها با کاهش 200 تا 4 میلیونی قیمت مواجه بودیم.

 تندر 90 اتوماتیک با 300 هزار تومان، پارس LX با 100هزار تومان ، پارس سال 200 هزار تومان ، سوزوکی ویتارا 4 میلیون تومان،تیبا 200 هزار تومان ، پژو 206 تیپ 2 با 100 هزار تومان و پارس تندر E2 با افت قیمت 500 هزار تومانی نسبت به 5 روز گذشته مواجه شدند


بر اساس این گزارش خودروهای چینی نیز در بازار به طور متوسط  تا 500 هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کردند.

 

آخرین قیمت خودروهای داخلی و برخی از پرفروش های وارداتی به شرح جدول زیر است.

hsi بازدید : 43 چهارشنبه 01 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

در این مقاله قصد داریم به یکی از جاذبه های تاریخی شهر ارومیه بپردازیم. این جاذبه تاریخی کلیسای ننه مریم نام دارد، که دومین کلیسای قدیمی جهان را به خود اختصاص داده است. اگر شما هم مشتاق هستید که از تاریخ پر فراز و نشیب این کلیسای ننه مریم آشنایی یابید در ادامه مستر بلیط همراه ما باشید.

تاریخچه کلیسای ننه مریم

همانطور که در بالا ذکر شد کلیسای ننه مریم بعد از کلیسای بیت لحم در فلسطین دومین کلیسای قدیمی جهان است؛ گفته می شود که قدمت این کلیسا به زمان اقوام آشوریان در تاریخ ایران برمی گردد و تا به امروز گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌ کند. کلیسای ننه مریم نام های متفاوتی را تا به امروز گرفته است. در گذشته به آن کلیسای مارت مریم و کلیسای حضرت مریم هم گفته می شده، اما امروزه نام این کلیسا شرق آشور است. همانطور که گفته شد نمای فعلی این کلیسا به دوران آشوریان برمی گردد اما با توجه به گفته های باستان شناسان به زمان سلطنت ساسانیان تعلق دارد. اما باید گفت که نویسندگان مسیحی و آشوری بر این باورند کلیسای ننه مریم در ابتدا به عنوان آتشکده ساخته شده و جزء مشهورترین معبد های زرتشتیان بوده است. جالب است بدانید آنچه که باعث تغییر کاربری این کلیسا شده، پذیرفتن دین مسیح توسط زرتشتیان بوده است که بعدها آن را تبدیل به کلیسا کردند. اگر تمایل دارید که اطلاعات کافی و شگفت انگیزی را راجع به کلیسای ننه مریم به دست آورید مجله مستر‌ بلیط می تواند به شما در این زمینه کمک کند.

تاریخچه کلیسای ننه مریم

نقشه و معرفی بخش های مختلف آن

در کلیسای ننه مریم دالان‌ های تو در تو را مشاهده می کنید که از سنگ و ملات ایجاد شده‌ اند. دالان‌ ها دارای سقفی کوتاه هستند به صورتی که شما در هنگام ورود به آن باید سرتان را خم کنید. در این کلیسا محرابی قرار گرفته، که بسیار ساده و بدون هیچ گونه تزییناتی است اما با این وجود بسیار حال و هوایی معنوی را در شما ایجاد می کند. این محراب به شکلی ساخته شده، که دارای اتاق کوچک و گنبدی مانند است که فقط کشیشان این اجازه را دارند که در این قسمت از کلیسا حضور یابند. عکس حضرت عیسی علیه السلام در بخش پشتی محراب واقع شده، که به احتمال زیاد هنگام برگزاری مراسم مذهبی جایگاه کشیش بوده است. راهرویی را در بخش راست محراب مشاهده می کنید که پس از رد شدن از آن به مکانی که غسل تعمید را در آنجا انجام می دهند می رسید و هم چنین محلی است که در آنجا شمع ها را روشن می‌ کنند. باید گفت که تعدادی از افراد مشهور مسیحی در هشتی های داخلی کلیسا و یا در صحنه آن دفن شده اند. جالب است که بدانید این کلیسا دارای گورستانی است که در شرق آن واقع شده است که آنجا روحانیون مسیحی دفن شده اند اما امروزه تنها تعداد کمی از سنگ مزار آن ها به جای مانده است. هم چنین باغ وسیع و سر سبزی همراه چشمه آب در گذشته اطراف کلیسا وجود داشته است.

https://mrbilit.com/mag/church-of-saint-mary/

تعداد صفحات : 12

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 119
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 28
  • باردید دیروز : 10
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 111
  • بازدید ماه : 373
  • بازدید سال : 1,512
  • بازدید کلی : 31,030